ISSN 1507-2711
JOURNAL DOI: dx.doi.org/10.17531/ein
Our IF is 1.383
JCR Journal Profile


Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies  Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)   Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin  Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies

 


Publisher:
Polish Maintenance Society
(Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation
of National Maintenance Societies


Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e. "Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability".


 

Submission On-Line

 




 

Impact Factor

Impact Factor

Impact Factor

SCImago Journal & Country Rank

MOST CITED

Update: 2018-11-13

1. ON APPROACHES FOR NON-DIRECT DETERMINATION OF SYSTEM DETERIORATION
By: Valis, David; Koucky, Miroslav; Zak, Libor

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 1   Pages: 33-41   Published: 2012

Times Cited: 45
2. COMPUTER-AIDED MAINTENANCE AND RELIABILITY MANAGEMENT SYSTEMS FOR CONVEYOR BELTS
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 3   Pages: 377-382   Published: 2014

Times Cited: 35
3. A NEW FAULT TREE ANALYSIS METHOD: FUZZY DYNAMIC FAULT TREE ANALYSIS
By: Li, Yan-Feng; Huang, Hong-Zhong; Liu, Yu; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 208-214 Published: 2012

Times Cited: 32
4. UTILIZATION OF DIFFUSION PROCESSES AND FUZZY LOGIC FOR VULNERABILITY ASSESSMENT
By: Valis, David; Pietrucha-Urbanik, Katarzyna

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 1   Pages: 48-55   Published: 2014

Times Cited: 30
5. MAINTENANCE DECISION MAKING BASED ON DIFFERENT TYPES OF DATA FUSION
By: Galar, Diego; Gustafson, Anna; Tormos, Bernardo; et al.
EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Issue: 2   Pages: 135-144   Published:2012

Times Cited: 28
6. PREDICTING THE TOOL LIFE IN THE DRY MACHINING OF DUPLEX STAINLESS STEEL
By: Krolczyk, Grzegorz; Gajek, Maksymilian; Legutko, Stanislaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15 Issue: 1 Pages: 62-65 Published: 2013

Times Cited: 28
7. SELECTED ASPECTS OF PHYSICAL STRUCTURES VULNERABILITY - STATE-OF-THE-ART
By: Valis, David; Vintr, Zdenek; Malach, Jindrich

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 189-194 Published: 2012

Times Cited: 26
8. RELIABILITY BASED OPTIMAL PREVENTIVE MAINTENANCE POLICY OF SERIES-PARALLEL SYSTEMS
By: Peng Wei; Huang Hong-Zhong; Zhang Xiaoling; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 2 Pages: 4-7 Published: 2009

Times Cited: 24
9. DIAGNOSTIC OF DIRECT CURRENT MACHINE BASED ON ANALYSIS OF ACOUSTIC SIGNALS WITH THE USE OF SYMLET WAVELET TRANSFORM AND MODIFIED CLASSIFIER BASED ON WORDS
By: Głowacz Adam

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 4   Pages: 554-558   Published: 2014

Times Cited: 23
10. MODELLING OF PASSIVE VIBRATION DAMPING USING PIEZOELECTRIC TRANSDUCERS - THE MATHEMATICAL MODEL
By: Buchacz, Andrzej; Placzek, Marek; Wrobel, Andrzej

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 2   Pages: 301-306   Published: 2014

Times Cited: 23

 

Visits since 2016.06.29:
darmowe liczniki



Task „Implementation of procedures ensuring  the originality of scientific papers published in the quarterly „Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability” financed under contract 532/P-DUN/2018 from the funds of the Minister of Science and Higher Education for science dissemination activities.


ciągnik rolniczy

Diagnostyka układu hamulcowego ciągnika rolniczego w ramach badań homologacyjnych

W pracy opisano wymagania dotyczące badań homologacyjnych ciągników rolniczych w zakresie hamowania, uwzględniające propozycje przepisów opracowywanych przez grupę roboczą Komisji Europejskiej ds. ciągników rolniczych (Working Group on Agricultural Tractors - WGAT). Przedstawiono program i metodykę badań skuteczności układu hamulcowego ciągnika oraz jego instalacji powietrznej do zasilania i sterowania hamulcami pojazdu ciągniętego. Zamieszczono przykłady testów diagnostycznych prototypowego ciągnika z hamulcami uruchamianymi hydraulicznie. Opisane testy diagnostyczne mogą być w całości lub częściowo wykorzystane do opracowania programu badań kwalifikacyjnych ciągników na liniach produkcyjnych oraz programu okresowych badań technicznych ciągników eksploatowanych.

Diagnosing of the agricultural tractor braking system within approval tests

The paper describes the requirements for type approval testing of agricultural tractors with regard to braking, while taking into account the draft Regulation drawn up by the European Commission’s Working Group on Agricultural Tractors (WGAT). A programme and methodology for testing the performance of the tractor brake system and its air brake system to supply and control the braking system of a towed vehicle are presented. Examples of diagnostic tests of a prototype tractor with hydraulically actuated brakes are given. These diagnostic tests may be wholly or partially used to develop a programme of qualification testing of tractors on production lines and a programme of periodic technical inspections of operated tractors.

Mathematical Modelling of the Trailer Brake Control Valve for Simulation of the Air Brake System of Farm Tractors Equipped with Hydraulically Actuated Brakes

Agricultural tractors are equipped with air braking systems to control and operate the braking systems of towed agricultural vehicles. This paper presents a mathematical model of a hydraulically actuated trailer brake control valve. The results of the statistical Kolmogorov-Smirnov test confirmed the consistence between the experimental and simulated pressure transients during testing the response time of a farm tractor's control circuit. The computer model developed in Matlab-Simulink can be used as a tool to analyze transient processes by using simulation methods in the process of designing the air braking systems of farm tractors.

Modelowanie matematyczne zaworu sterującego hamulcami przyczepy do symulacji powietrznej instalacji hamulcowej ciągników rolniczych z hamulcami uruchamianymi hydraulicznie

Ciągniki rolnicze są wyposażone w powietrzne instalacje hamulcowe do sterowania i napędu układów hamulcowych pojazdów ciągnionych. W niniejszej pracy przedstawiono model matematyczny uruchamianego hydraulicznie zaworu sterującego hamulcami przyczepy. Wyniki testu statystycznego Kołmogorowa-Smirnowa oceny zgodności doświadczalnych i symulowanych przebiegów czasowych ciśnienia podczas badania czasu reakcji obwodu sterującego ciągnika Pronar 1531A potwierdziły adekwatność opracowanego w Matlabie-Simulinku modelu komputerowego. Model komputerowy może być wykorzystany jako podsystem do analizy metodami symulacyjnymi procesów przejściowych w procesie projektowania powietrznych układów hamulcowych ciągników rolniczych.

Wyznaczanie metodami symulacyjnymi właściwości funkcjonalnoużytkowych pneumatycznej instalacji ciągnika rolniczego z hamulcami mechanicznymi

Ciągniki rolnicze są wyposażone w powietrzne instalacje hamulcowe do sterowania i napędu układów hamulcowych pojazdów ciągnionych. Właściwości funkcjonalno-użytkowe instalacji pneumatycznej ciągnika mają istotny wpływ na synchronię i szybkość działania układu hamulcowego zespołu ciągnik-przyczepa. W niniejszej pracy przedstawiono model matematyczny do prognozowania właściwości funkcjonalno-użytkowych układu pneumatycznego ciągnika metodą symulacji cyfrowej. Opisano modelowanie zespołu zasilającego (sprężarka, regulator, zbiornik powietrza) i modelowanie zespołu sterującego z zaworem sterującym hamulcami przyczepy połączonym mechanicznie z hamulcami ciągnika. Wyniki testu statystycznego Kołmogorowa-Smirnowa oceny zgodności doświadczalnych i symulowanych przebiegów czasowych ciśnienia podczas badania wydatku sprężarki i czasu reakcji obwodu sterującego ciągnika Pronar 320AM potwierdziły adekwatność opracowanego w Matlabie-Simulinku modelu komputerowego. Model komputerowy może być wykorzystany jako narzędzie do oceny właściwości eksploatacyjno-użytkowych instalacji pneumatycznej ciągnika w procesie projektowania oraz jako podsystem do analizy metodami symulacyjnymi procesów przejściowych w pneumatycznych układach hamulcowych zespołów ciągnik-przyczepa. Modele matematyczne wybranych komponentów instalacji mogą być również wykorzystane w modelowaniu innych pneumatycznych układów hamulcowych pojazdów użytkowych.

Determination of the functional and service characteristics of the pneumatic system of an agricultural tractor with mechanical brakes using simulation methods

Agricultural tractors are provided with air braking systems to control and operate braking systems of towed agricultural vehicles. Functional and operational characteristics of the tractor pneumatic system have a significant influence on the synchrony and operate speed of tractor-trailer unit braking system. This paper presents a mathematical model to predict the functional and operational characteristics of tractor pneumatic system by using a digital simulation. Modeling of the energy supplying device (compressor, governor, air reservoir) and modeling of the control device with trailer control valve mechanically connected with the tractor brakes is described. Results of statistical Kolmogorov-Smirnov test used to assess the conformity of experimental and simulated pressure transients during testing the compressor capacity and the response time of control circuit of Pronar 320AM tractor confirmed the computer model developed in Matlab-Simulink. The computer model can be used as a tool to assess the functional and operational characteristics of tractor pneumatic system within the designing process and as a subsystem to analyze transient processes in a pneumatic braking systems of the tractor-trailer units by using simulation methods. Mathematical models of selected components can be also used in modeling other pneumatic braking systems of commercial vehicles.

Wykorzystanie mocy ciągnika rolniczego w pracach polowych

Ocena stanu obciążenia silnika spalinowego w pojeździe podczas eksploatacji jest przedmiotem wielu prac badawczych. W artykule przedstawiono nową metodę oceny wykorzystania mocy silnika ciągnika rolniczego eksploatowanego podczas orki. Zaprezentowano wyniki badań porównawczych nad wykorzystaniem mocy ciągnika John Deere 8330 (230 kW) w odniesieniu do powierzchni uprawianych pól: A (26 ha), B (12,74 ha) i C (3,22 ha). Do analizy danych pomiarowych zastosowano po raz pierwszy statystyczną metodę grupowania punktów pomiarowych. Na podstawie wyników badań stwierdzono silną korelację dodatnią pomiędzy powierzchnią pól a stanem obciążenia silnika: 75,2% pole A; 68,8% pole B; 46,8% pole C. Opracowany wskaźnik efektywnego wykorzystania mocy silnika ciągnika rolniczego wyniósł odpowiednio: 0,62, 0,58 i 0,39. Stwierdzono, że uzyskane wartości wskaźnika efektywności wykorzystania mocy silnika mogą być przydatne do optymalizacji pracy ciągnika w pracach polowych.

Power performance of farm tractor in field operations

Many studies have examined the effects of agriculture tractor engine energy performance. This paper presents an evaluation method of such engine actual power use during plowing operations. It includes results of a comparative study of power performance of a 230 kW tractor model John Deere 8330 subject to soil plowing operations as a function of field size: A (26 ha), B (12.74 ha), C (3.22 ha). Statistical data clustering, a relatively novel approach in studies on actual utilization of engine power, was used. A positive correlation was observed between field size and the active state of the engine: 75.2% field A; 68.8% field B; 46.8% field C. The actual power utilization of agriculture tractor engine as a function of field size was 0.62, 0.58 and 0.39 respectively for the three fields used in this study. With this evaluation approach, performance indexes of operational power performance in various conditions were obtained for possible use in optimization of plowing operations.

Metoda badań porównawczych zbiorów sprawdzeń do oceny stanu technicznego ciągników

W pracy zaproponowano oryginalną metodę liczbowej oceny zbiorów sprawdzeń stanu technicznego ciągnika rolniczego. Jako kryterium oceny wykorzystano entropię informacyjną, konieczną do uzyskania w badaniach diagnostycznych dla odpowiedniego zbioru sprawdzeń. Wykonano formalny opis procesu oceny stanu technicznego ciągnika w systemie eksploatacji, który charakteryzuje duży udział uszkodzeń awaryjnych. Do budowy modelu strukturalnego wykorzystano entropię informacyjną, Model ten kumuluje w sobie liczbę sprawdzeń, prawdopodobieństwo wystąpienia określonych uszkodzeń i nadaje im wspólną miarę liczbową. Przeprowadzona logiczna analiza proponowanej metody oraz wyniki uzyskane w badaniach z jej praktycznego zastosowania w zakładach serwisowych wskazują, że opisuje adekwatnie ten obszar eksploatacji maszyn i może być miarą efektywności informacyjnej zbiorów sprawdzeń stanu technicznego maszyn.

A method of comparative studies on checkup sets to evaluate the technical condition of tractors

In this paper the authors propose an original method of the numerical evaluation of checkup sets for the technical condition of an agricultural tractor. Information entropy required in diagnostic tests for a specific checkup set was used as the evaluation criterion. A formal description is given for the technical condition diagnostics of a tractor in its operation period, which is characterised by a high rate of average damage. The structural model was constructed using information entropy. This model accumulates the number of checkups, probability of specific damage types and assigns them a common numerical measure. The conducted logic analysis of the proposed method and the results obtained in experiments on its practical applicability in service stations indicate that the method adequately describes this area of machine operation and thus may be a measure of information effectiveness for checkup sets determining the machine technical condition.