ISSN 1507-2711
JOURNAL DOI: dx.doi.org/10.17531/ein

JCR Journal Profile


Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies  Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)   Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin  Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies


 We verify submissions originality with the use of iThenticate plagiarism checker


 All accepted articles are published Open Access under the Creative Commons Licence: CC-BY 4.0

Publisher:
Polish Maintenance Society
(Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation
of National Maintenance Societies


Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e. "Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability".


 

Submission On-Line


The average number of weeks from article submission to the final decision: 4 weeks




http://scientific.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jloptions.cgi?PC=D

http://www.thomsonreuters.com/products_services/scientific/Journal_Citation_Reports

http://doaj.org

http://infobaseindex.com

http://www.info.scopus.com/why-scopus/publishers/?url=detail/what/publishers/

http://www.ebsco.com


MOST CITED

Update: 2021-07-01

1. COMPUTER-AIDED MAINTENANCE AND RELIABILITY MANAGEMENT SYSTEMS FOR CONVEYOR BELTS
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 3   Pages: 377-382   Published: 2014

Times Cited: 59
2. ON APPROACHES FOR NON-DIRECT DETERMINATION OF SYSTEM DETERIORATION
By: Valis, David; Koucky, Miroslav; Zak, Libor

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 14, Issue: 1   Pages: 33-41   Published: 2012

Times Cited: 53
3. A NEW FAULT TREE ANALYSIS METHOD: FUZZY DYNAMIC FAULT TREE ANALYSIS
By: Li, Yan-Feng; Huang, Hong-Zhong; Liu, Yu; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 14, Issue: 3 Pages: 208-214 Published: 2012

Times Cited: 51
4. INNOVATIVE METHODS OF NEURAL RECONSTRUCTION FOR TOMOGRAPHIC IMAGES IN MAINTENANCE OF TANK INDUSTRIAL REACTORS
By: Rymarczyk, Tomasz; Klosowski, Grzegorz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 21 Issue: 2 Pages: 261-267 Published: 2019

Times Cited: 50
5. APPLICATION OF NEURAL RECONSTRUCTION OF TOMOGRAPHIC IMAGES IN THE PROBLEM OF RELIABILITY OF FLOOD PROTECTION FACILITIES
By: Rymarczyk, Tomasz; Klosowski, Grzegorz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 20 Issue: 3 Pages: 425-434 Published: 2018

Times Cited: 45
6. ASSESSMENT MODEL OF CUTTING TOOL CONDITION FOR REAL-TIME SUPERVISION SYSTEM
By: Kozlowski, Edward; Mazurkiewicz, Dariusz; Zabinski, Tomasz; Prucnal, Slawomir; Sep, Jaroslaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 21 Issue: 4 Pages: 679-685 Published: 2019

Times Cited: 40
7. PREDICTING THE TOOL LIFE IN THE DRY MACHINING OF DUPLEX STAINLESS STEEL
By: Krolczyk, Grzegorz; Gajek, Maksymilian; Legutko, Stanislaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15 Issue: 1 Pages: 62-65 Published: 2013

Times Cited: 39
8. MAINTENANCE DECISION MAKING BASED ON DIFFERENT TYPES OF DATA FUSION
By: Galar, Diego; Gustafson, Anna; Tormos, Bernardo; et al.
EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Volume 14, Issue: 2   Pages: 135-144   Published:2012

Times Cited: 38
9. TESTS OF EXTENDABILITY AND STRENGTH OF ADHESIVE-SEALED JOINTS IN THE CONTEXT OF DEVELOPING A COMPUTER SYSTEM FOR MONITORING THE CONDITION OF BELT JOINTS DURING CONVEYOR OPERATION
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 34-39 Published: 2010

Times Cited: 37
10. RELIABILITY ANALYSIS OF RECONFIGURABLE MANUFACTURING SYSTEM STRUCTURES USING COMPUTER SIMULATION METHODS
By: Gola, Arkadiusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 21, Issue: 1, Pages: 90-102, Published: 2019

Times Cited: 36

 

 



Task „Implementation of procedures ensuring  the originality of scientific papers published in the quarterly „Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability” financed under contract 532/P-DUN/2018 from the funds of the Minister of Science and Higher Education for science dissemination activities.


conveyor belt

Informatyczny system zarządzania procesem eksploatacji górniczych przenośników taśmowych

W obecnych realiach funkcjonowania gospodarki w celu minimalizacji kosztów obserwuje się tendencję do maksymalizacji wykorzystania potencjału eksploatacyjnego urządzeń, z jednoczesnym ograniczeniem ryzyka powstawania kosztownych awarii. Takie podejście związane jest z koniecznością opisu procesu eksploatacji modelami matematycznymi, które z kolei wymagają zbierania materiału informacyjnego z procesu eksploatacji. Artykuł dotyczy opisu systemu BCE (Belt Conveyor Editor), którego zadaniem jest realizowanie zarówno zbierania danych, a także ich wykorzystania do wspomagania zarządzania systemem transportowym. Autorzy opisują, budowę, funkcjonowanie oraz informacje jakie mogą zostać uzyskane w wyniku działania systemu BCE, przedstawiają również plany związane z jego dalszym rozwojem.

Computerized information system used for management of mining belt conveyors operation

In current cost reduction-based economical conditions, a tendency of the most economical machine exploitation, including limitation of cost-consuming machine break downs risk, is observed. Such attitude is related with necessity of exploitation process description based on mathematical models, which in turn call for collection of exploitation process data. System BCE (Belt Conveyor Editor), which both collects the data and uses them for transport system management, has been described in the present study. The authors described the system structure and operation, including information, which can be obtained in result of the BCE system operation. Future plans related with the system development have also been described.

Badania eksperymentalne i modelowanie matematyczne jako skuteczne narzędzia oceny uszkodzeń taśm przenośnikowych

Jedną z głównych przyczyn uszkodzeń taśm przenośnikowych są naprężenia dynamiczne, które często prowadzą do zakończenia cyklu życia taśmy. Naprężenia dynamiczne powodują pojawienie się funkcji wytrzymałości zmęczeniowej w warunkach oddziaływania na taśmę tkaninową obciążenia ścinającego. Problem uszkodzeń taśm przenośnikowych można rozwiązać prowadząc obszerne badania doświadczalne w warunkach laboratoryjnych na skomplikowanych, specjalnie do tego celu stworzonych urządzeniach. Celem prezentowanej pracy było określenie zależności między siłami w taśmie przenośnika a masą materiału spadającego na taśmę oraz wysokością zrzutu, w oparciu o dane z przeprowadzonych badań doświadczalnych. Pomiary eksperymentalne przeprowadzono na stanowisku badawczym zaprojektowanym w Instytucie Logistyki i Przemysłu Transportowego FBERG w Koszycach. Wyniki modelowania matematycznego wyraźnie pokazują, że proponowane modele regresji bardzo dobrze opisują rzeczywiste zachowanie taśm przenośnikowych podczas procesu produkcyjnego, w trakcie którego poddawane są one dynamicznym naprężeniom w wyniku oddziaływaniasiły uderzenia oraz sił rozciągających.

Experimental research and mathematical modelling as an effective tool of assessing failure of conveyor belts

One of the main causes of damage is their dynamic stress, which often ends the life-cycle caused end of conveyor belts. Dynamic stress leads to fatigue strength functions in shear loading of fabric conveyor belts. Damage of the conveyor belt can be solved by extensive experimental research in laboratory conditions on complex equipments made just for this purpose. The aim of the study is to determine the relation of power in the conveyor belt to the weight of the material which is falling onto a conveyor belt and to impact level height, which is based on data obtained in the experimental research. The experimental measurements have been performed on a test rig, which was developed at the Institute of Logistics and Transport Industry FBERG of Kosice. Results of mathematical modelling clearly say that proposed regression models describe real behaviour of the conveyor belts in productions during their dynamic stress as a result of the influence of shock and stretching forces very well.

Ocena wpływu czynników na wytrzymałość na rozciąganie taśm przenośnikowych tkaninowo – gumowych

Metoda planowania eksperymentu (DOE) w artykule użyta do testowania napięcia taśm przenośnikowych tkaninowo – gumowych. Korzystanie z metody DOE były ustalonych poszczególnych czynników oraz ich interakcji ze danych uzyskanych w sposób doświadczalny. Czynniki i interakcje wpływające na wartość zmierzonej wytrzymałośći, a także określono modele regresji, wykazającego związki pomiędzy zmiennymi wejściowymi i wyjściowymi. Model regresyjny przedstawia kompletny wieloczynnikowy eksperyment obejmujący podstawowe zmienne oraz ich interakcje.

Determination the effect of factors affecting the tensile strength of fabric conveyor belts

The Design of experiment (DOE) method was used in this paper to rubber conveyor belt tension testing. Using DOE method were from experimentally obtained data established effects of factors and interactions that affect the value of the measured strength and also were determined regression models, which apply input and output variables to the relation. The regression model presents the complete multifactor experiment that contains main factors and interactions.

Wykorzystanie przemysłowego metrotomografu w utrzymaniu i niezawodności taśm przenośnikowych tkaninowo- gumowych w przenośnikach taśmowych z zamkniętą taśmą

Z powodu swych zalet, systemy transportowe zamknięte, zostały szeroko wprowadzone i zastosowane w różnych dziedzinach transportu materiałów sypkich. Wynika to z unikalnych cech tych systemów, gdzie transportowany materiał jest w pełni otoczony taśmą. Aby zagwarantować niezawodność operacyjną i skuteczną konserwację w trakcie eksploatacji, procesy zachodzące wewnątrz taśmy przenośnikowej muszą być monitorowane. Identyfikacja uszkodzeń we wczesnym stadium, jest bardzo ważna, jeśli nie rozstrzygająca, dla przyszłego niezawodnego funkcjonowania systemu transportowego. Jednym ze sposobów identyfikacji uszkodzeń, jest zastosowanie metody metro-tomografii przemysłowej. W pracy przedstawiono metodykę badań uszkodzeń taśm przenośnikowych tkaninowo- gumowych z wykorzystaniem metro-tomografii. Zaprezentowano wyniki badań doświadczalnych dwóch próbek, gdzie zniszczeniu uległa osnowa taśmy oraz kolejnej, gdzie zaobserwowano pęknięcia w warstwie wierzchniej gumy. Zostało również opisane zniszczenie w postaci przebicia pasa transportowego.

The use of industrial metrotomography in the field of maintenance and reliability of rubber-textile conveyor belts in closed continuous transport systems

Closed transport systems have been widely implemented in various areas of bulk solid handling because of their advantages. The unique character of these systems stems from the fact that transported material is fully enclosed by a conveyor belt. To ensure their operational reliability and efficient maintenance during operation, processes occurring inside the belt must be monitored. Early damage identification is very important, if not crucial, for reliable functioning of transport systems. One way to do this is by applying the industrial metrotomography method. The paper presents the research methodology of conveyor belt damage using computer metrotomography. It reports the experimental results for two samples: one with a damaged belt matrix and the other with cracks in the upper surface layer of rubber. The damage in the form of puncture of the transporting belt is also described in the paper.

Badania symulacyjne przesypu wzdłużnego przenośnika taśmowego

Przesyp jest miejscem przenośnika taśmowego, w którym pojawia się ryzyko wystąpienia awarii, występują straty energii oraz może dochodzić do uszkodzenia taśmy odbierającej urobek. Poza bezawaryjnym funkcjonowaniem przesyp powinien dla zminimalizowania oporów ruchu taśmy zapewnić także centralne podawanie urobku, zapobiegać rozsypywaniu się transportowanego materiału, nie dopuszczać do powstawania zatorów, ograniczać proces defragmentacji urobku, a także minimalizować emisję hałasu oraz pyłów do otoczenia. Zapewnienie stawianych wymagań wiąże się z koniecznością stosowania m.in. zaawansowanych badań symulacyjnych. W artykule przeprowadzono analizę przepływu strugi urobku przez wybrany przesyp wzdłużny, stosowany w podziemnej kopalni rud miedzi. Przy użyciu metody elementów dyskretnych DEM dokonano oceny zjawisk zachodzących podczas przesypywania rudy na przenośnik odbierający, wskazano kluczowe zmienne opisujące jego pracę, a także zaproponowano działania udoskonalające pracę przesypu, zorientowane na zwiększenia jego energooszczędności oraz zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportowanego nosiwa na taśmę przenośnika odbierającego.

Analysis of ore flow through longitudinal belt conveyor transfer point

A transfer point is an element of a belt conveyor prone to increased energy losses and to the risk of failure. It is also a location in which the receiving belt is particularly susceptible to damage. Except failure-free operation, a transfer point should offer minimal belt resistances to motion by ensuring that the transported material is placed centrally on the receiving belt, both spillage of the material and blockages are prevented, the process of particle defragmentation is limited, and also that noise and dust emissions to the environment are reduced. Ensuring that the above requirements are met requires inter alia the use of advanced simulation tests. The article analyzes the flow of ore particles stream through a longitudinal transfer point used in an underground copper ore mine. Discrete Element Method was used to identify the phenomena which occur while transferring ore onto the receiving conveyor. The research allowed key variables affecting the transfer point performance to be identified. It also resulted in a proposal of actions which can improve the performance of the transfer point and which are focused on saving energy and on minimizing the damage and wear of the receiving belt.

 

Strony


SELECT PUBLICATION YEAR