logistics
Zarządzanie logistyczne autoryzowanym serwisem ciągników i maszyn rolniczych
W artykule zaprezentowano zarządzanie logistyczne Działem Serwisu w przedsiębiorstwie handlowo - usługowym prowadzącym autoryzowaną sprzedaż ciągników i maszyn rolniczych. Przedstawiono strukturę bazy danych o przeglądach i naprawach ciągników. Omówiono charakter działań serwisowych w aspekcie kalendarza zabiegów agrotechnicznych. Opisano procedurę weryfikacji awarii ciągników przez Dział Serwisu i lokalizacji usług naprawczych. Zaprezentowano zadania logistyczne w procedurze dostawy części zamiennych na potrzeby bieżących napraw realizowanych przez stacje serwisowe. Przedstawiono procedurę obsługi finansowej zlecenia zatwierdzonego do realizacji przez Dział Serwisu.
Przeglądy gwarancyjne ciągników rolniczych jako element logistyki dystrybucji
W artykule przedstawiono zagadnienia logistycznej obsługi klienta oraz zdefiniowano płaszczyzny, na których podlega ona realizacji. Wyjaśniono funkcje logistyki i marketingu w obszarze obsługi nabywców wyrobów. Omówiono charakterystyki przeglądów przed sprzedażą (P0) i przeglądów gwarancyjnych (P1-P4). Analiza obejmowała rozkłady ilości usług w latach 2003-2005 przeprowadzonych w Dziale Serwisu przedsiębiorstwa handlowo - usługowego będącego autoryzowanym dystrybutorem ciągników i maszyn rolniczych, m.in. marki JOHN DEERE i ZETOR. Przeprowadzono analizę statystyczną badanych usług serwisowych poprzez wyznaczenie wartości indeksów sezonowych dla badanego okresu. Usługi serwisowe (P0) i (P1-P4) analizowano w aspekcie kalendarza zabiegów agrotechnicznych.
Guarantee service of agricultural tractors as an element of distribution logistics
The article presents concepts of logistic service for a client and defines the planes of its realizations. It explains the functions of logistics and marketing in the field of purchaser servicing. The characteristics of pre-sale (PO) and guarantee (P1-P4) service are discussed. The analysis includes service quantity distribution in 2003-2005 in the Service Department of an authorized distributor of tractors and agricultural machines, among others of the JOHN DEERE and ZETOR products. The statistical analysis has been carried out of the tested services by the determination of season index values for the studied period. The services (PO) and (P1-P4) have been analyzed in view of agricultural practices calendar.
Logistic management of an authorized service for agricultural tractors and machines
The article presents the logistic management of the Service Department in a trade-service company dealing with an authorized sale of agricultural tractors and machines. The structure of the database concerning services and repairs of tractors is presented. The character of service activities in view of the agricultural practices calendar is discussed. The verification procedure of tractor breakdowns and repairs localization by the Service Department is described. Logistic tasks are presented, concerning spare parts delivery for current repairs realized by the service units. The financial service procedure for commissions authorized by the Service Department is presented.
Outsourcing jako funkcja logistyki w dystrybucji części zamiennych do ciągników i maszyn rolniczych
W artykule przedstawiono funkcje logistyki w procesie sprzedaży części zamiennych do ciągników i maszyn rolniczych. Zaprezentowano problemy transportu części zamiennych Omówiono warunki stosowania outsourcingu oraz kryteria wyboru firm przewozowych. Opisano badania wpływu zjawiska sezonowości na wartość ousourcingu w usługach przewozowych części zamiennych do ciągników i maszyn rolniczych, wykonywanych przez firmy kurierskie. Wyznaczono wartość indeksów sezonowych dla badanego okresu i poddano ocenie rozkład ich zmian w aspekcie zespołu upraw polowych wykonywanych zgodnie z kalendarzem zabiegów agrotechnicznych.
Outsourcing as a logistics function in distribution of spare parts for tractors and farm machines
This article presents the functions of logistics in the process of sale of spare parts for tractors and farm machines. Problems connected with transport of spare parts have been described. The conditions of employing outsourcing and the criteria for choice of transport companies have been discussed. The research concerning the infl uence of seasonality on the value of outsourcing in transport services of spare parts for tractors and farm machines carried out by courier companies have been presented. The value of seasonal indices for the investigated period has been determined and the distribution of their changes in the context of soil cultivation carried out according to the calendar of agricultural operations has been evaluated.
Analiza procesu zaopatrzenia w części zamienne do ciągników i maszyn rolniczych w oparciu o outsourcing usług logistycznych
W artykule zaprezentowano zadania logistyki przy sprzedaży części zamiennych do ciągników i maszyn rolniczych. Omówiono wykorzystanie outsourcingu w realizacji usług transportowych. Przeprowadzono badania wpływu zjawiska sezonowości na poziom ousourcingu w usługach przewozowych części zamiennych do ciągników i maszyn rolniczych, wykonywanych przez fi rmy kurierskie. Wyznaczono wartość indeksów sezonowych dla badanego okresu i poddano ocenie rozkład ich zmian w aspekcie zespołu upraw polowych wykonywanych zgodnie z kalendarzem zabiegów agrotechnicznych.
An analysis of a supply process of spare parts for agricultural tractors and machines based on logistic services outsourcing
In this article the aims of logistics in sale of the spare parts for tractors and agricultural machines are presented. The outsourcing in providing of transport services is discussed. The research on the infl uence of phenomenon of seasonality on the level of outsourcing in the transport of spare parts for tractors and agricultural machines by courier companies is conducted. The value of seasonal indices for the examined period is outlined. Also the layout of their changes form the perspective of agricultural complex and in accordance with agriculture calendar is judged.