ISSN 1507-2711
Our IF is 0,293

Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)       Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin      Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies

Submission On-Line

Publisher:
Polish Maintenance Society (Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation of National Maintenance Societies

Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e., Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability.

 

 

MOST CITED

Title: RELIABILITY BASED OPTIMAL PREVENTIVE MAINTENANCE POLICY OF SERIES-PARALLEL SYSTEMS
Author(s):  Wei PENG, Hong-Zhong HUANG, Xiaoling ZHANG, Yu LIU, Yanfeng LI
Source: EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Issue: 2   Pages: 4-7   Published: 2009 
Times Cited: 17
 Title: EFFICIENT RELIABILITY ANALYSIS OF SYSTEMS WITH FUNCTIONAL DEPENDENCE LOOPS
Author(s):  Liudong XING, Joanne Bechta DUGAN, Brock A. MORRISSETTE
Source: EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY  
Issue: 3   Pages: 65-69   Published: 2009
Times Cited: 9
 Title: A HIERARCHICAL DECOMPOSITION APPROACH FOR LARGE SYSTEM RELIABILITY ALLOCATION
Author(s): Xiao-Ling ZHANG, Hong-Zhong HUANG, Yu LIU
Source: EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY  
Issue: 3   Pages: 32-37   Published: 2009
Times Cited: 7
 Title: CONSTRUCTION OF DIAGNOSTIC MODELS OF THE STATES OF DEVELOPING FAULT FOR WORKING PARTS OF THE MULTI-BUCKET EXCAVATOR
Author(s): Marcin KOWALCZYK, Jerzy CZMOCHOWSKI, Eugeniusz RUSIŃSKI
Source: EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Issue: 2   Pages: 17-24   Published: 2009
Times Cited: 6
 Title: RELIABILITY - BASED DESIGN INCORPORATING SEVERAL MAINTENANCE POLICIES
Author(s): Zhonglai WANG, Hong-Zhong HUANG, Xiaoping DU
Source: EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 4   Pages: 37-44   Published: 2009
Times Cited: 6

 

Visits since
10th May 2002

PageRank

metoda elementów skończonych (MES)

Fatigue tests of motor glider wing’s composite spar

The paper presents experimental and numerical investigation of wing’s spar. Part of the spar was subjected to one step fatigue test, covering 10,000 load cycles corresponding to the oscillations of the load factor from nz min = −3.7 to nz max = 5.7. Such test is proposed as an alternative to the full loading spectrum tests. During the experiment 3D scan was used to rapid inspection of sensitive structure’s areas. Application of optical strain gauges based on a fiber Bragg’s grating allowed to observe the phenomenon of local, periodical strengthening of the structure.

Badania zmęczeniowe kompozytowego dźwigara skrzydła motoszybowca

W pracy przedstawiono badania eksperymentalne i numeryczne dźwigara skrzydła. Fragment dźwigara poddano jednostopniowemu testowi zmęczeniowemu, obejmującemu 10.000 cykli obciążeń odpowiadających oscylacjom współczynnika obciążeń od nz min= −3.7 do nz max= 5.7. Test taki proponowany jest jako alternatywa dla próby z zastosowaniem pełnego spektrum obciążeń. W trakcie badań wykorzystano skanowanie przestrzenne, jako propozycję szybkiej metody inspekcji newralgicznych obszarów konstrukcji. Zastosowanie do pomiaru odkształceń systemu światłowodowych czujników tensometrycznych opartych na siatce Bragga’a pozwoliło na zaobserwowanie zjawiska lokalnego, okresowego umacniania struktury.

Application of fem in the analysis of the structure of a trailer supporting frame with variable operation parameters

This work presents a numerical analysis of the structure of a trailer frame of adjustable length and an increased load capacity designed for the transportation of oversize loads. The study was aimed at developing adequate numerical FEM models which would allow identification of the effort of the structure and the state of strain under operating loads. The analysis was carried out using ABAQUS/Standard, a numerical tool which enables calculations in the geometrically nonlinear range with the use of the incremental-iterative Newton-Raphson method. As a result of the analysis, trouble areas in the frame were found in which dangerous stresses occurred. This enabled modification of the structure, leading to a reduction of the stresses to a safe level.

Wykorzystanie mes w analizie struktury nośnej ramy naczepy o zmiennych parametrach eksploatacyjnych

W pracy zaprezentowano numeryczną analizę konstrukcji ramy naczepy o zmiennej długości i podwyższonej nośności przeznaczonej do transportu ładunków ponadnormatywnych. Prowadzone badania miały na celu opracowanie adekwatnych modeli numerycznych MES umożliwiających identyfikację wytężenia konstrukcji oraz stanu odkształcenia w warunkach obciążeń eksploatacyjnych. Zastosowanym do analizy narzędziem numerycznym był program Abaqus/Standard, umożliwiający prowadzenie obliczeń w zakresie geometrycznie nieliniowym z wykorzystaniem przyrostowo-iteracyjnej metody Newtona-Raphsona. W wyniku przeprowadzonych prac ustalono newralgiczne obszary ramy w których występowały niebezpieczne naprężenia. Umożliwiło to modyfikację konstrukcji pozwalającą na zmniejszenie naprężeń do bezpiecznego poziomu.

Experimental and numerical analysis of adhesively bonded aluminium alloy sheets joints

The paper presents issues concerning aluminium sheets adhesive joints strength. The aim of the work was to determine the strength of analysed joints basing on experimental tests, as well as on fnite elements numerical analysis (FEA), of high importance to operating properties of the construction. The type of adhesive joint tested was a single-lap joint, adhereneds were 2024PLT3 and 7075PLT0 aluminium alloy sheets, tested in loading which creates shear across the bondline. The numerical analysis was based on spatial adhesive joints models created with cohesive elements. The programme used in the analysis was ABAQUS/Standard. The conducted research simulated adhesive failure and adhesive failure initiation point.

Ocena wytrzymałości połączeń klejowych blach ze stopu aluminium z wykorzystaniem analizy numerycznej MES

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z wytrzymałością połączeń klejowych blach ze stopów aluminium. Celem pracy było określenie wytrzymałości analizowanych połączeń zarówno na podstawie badań eksperymentalnych, jak  i z wykorzystaniem analizy numerycznej MES, która jest istotna ze względów eksploatacyjnych konstrukcji. Przedmiotem  badań były  jednozakładkowe połączenia  klejowe blach  ze  stopu aluminium 2024PLT3 oraz 7075PLT0, obciążone na  ścinanie. Analizę numeryczną przeprowadzono w oparciu o przestrzenne modele połączeń klejowych, wykorzystując do  zamodelowania spoiny klejowej elementy typu cohesive. Zastosowanym w analizie numerycznej narzędziem był program  ABAQUS/Standard. Przeprowadzone badania umożliwiły symulację procesu zniszczenia połączenia klejowego
oraz określenie momentu inicjacji zniszczenia spoiny klejowej.