Michał JASZTAL
Zarys metody określania prawdopodobieństwa zdatnej pracy urządzenia w aspekcie zmian wartości parametru diagnostycznego
W artykule przedstawiono zarys metody określania prawdopodobieństwa zdatnej pracy urządzenia w oparciu o analizę i analityczny opis zmian wartości parametru diagnostycznego w trakcie trwania procesu eksploatacji. Metoda opracowana została w oparciu o równanie różnicowe opisujące dynamikę tychże zmian, dla którego znaleziono rozwiązanie w postaci funkcji gęstości prawdopodobieństwa.
The outline of the method of determining the probability of practical device operation when changing diagnostic parameter values
Presented in this article is the outline of determining the probability of practical device operation based on the analysis and analytical specification of changes in diagnostic parameter values during usage. The method was elaborated based on a difference equation describing the dynamics of these changes for which a solution in the form of a probability density function was found.
A method of evaluating fatigue life of some selected structural components at a given spectrum of loads – an outline
The paper has been intended to introduce a method of evaluating the damage hazard and fatigue life of a structural component of an aircraft for: a given spectrum of loading the component; the Paris formula with the range of values of the material constant - differentiated. Fatigue crack growth while the aircraft is operated shows random nature. To describe the dynamics of the crack propagation as a random process, a difference equation was used to arrive at a partial differential equation of the Fokker-Planck type. Having solved this equation enables the density function of growth in the crack length to be found. With the density function of the crack length and the boundary value thereof, probability of exceeding the boundary condition has been determined.
A method of evaluating time of fatigue crack growth to limiting value of some selected structural components - an outline
The paper has been intended to introduce a method of evaluating time of fatigue crack growth to limiting value for some selected structural components during aircraft's operation process. The method, base on stress intensity factor and Paris' formula, which describe physical nature of the process. To describe the dynamics of the crack propagation was used a partial differential equation of the Fokker-Planck type. Having solved this equation enables the density function of the crack length to be found. This function, gave possibility of determination time density function when fatigue crack growth achieves limiting value.
CFD-FASTRAN - narzędzie do numerycznej analizy opływu obiektów przez strumień powietrza
W niniejszym artykule przedstawiono sposób wykorzystania specjalizowanego oprogramowania CFD-Fastran do wspomagania procesów projektowania i realizacji prac badawczych obejmujących tematykę związaną z zagadnieniami opływu ciał przez strumień powietrza. Opisano proces rozpoznawania walorów użytkowych przedstawionego programu oraz zilustrowano jego wykorzystanie na przykładach konkretnych obiektów technicznych. Poniższy materiał przedstawia fragmenty prac badawczych prowadzonych przez autorów niniejszego opracowania. Z uwagi na charakter tychże prac prezentowane wyniki nie zawierają szczegółowych danych.
CFD-FASTRAN - software package for numerical analysis of flow around a body by the air stream
The manner of use special software CFD-Fastran for computer aided design and study of fl ow around a body has been presented in this paper. Authors described process of CFD-FASTRAN virtues recognition and presented examples of using this program for selected technical objects. Presented material describe fragments of studies carried out by the authors. Taking into consideration subject matter of this studies presented results don't include detailed data.
Uproszczona metoda oceny trwałości zmęczeniowej wybranych elementów konstrukcji statku powietrznego dla zmiennego widma obciążenia
Ocena trwałości zmęczeniowej elementu konstrukcji pracującego pod wpływem zmiennego widma obciążenia przysparza wielu trudności. Stąd potrzeba poszukiwania uproszczonych metod umożliwiających tą ocenę. Przedstawiona praca obejmuje przekształcenie widma rzeczywistego o zmiennych wartościach cykli w widmo jednorodne o cyklach ważonych. Wykorzystując widmo przekształcone przedstawiono metodę oceny trwałości zmęczeniowej wybranego elementu konstrukcji statku powietrznego z początkowym pęknięciem. Do modelowania przyrostu długości pęknięcia wykorzystano równanie różnicowe z którego po przekształceniu otrzymano równanie różniczkowe cząstkowe typu Fokkera-Plancka. Rozwiązaniem szczególnym tego równania jest funkcja gęstości długości pęknięcia elementu. Wykorzystując następnie funkcję gęstości długości pęknięcia określono trwałość zmęczeniową elementu konstrukcji dla pęknięcia narastającego do wartości dopuszczalnej ld mniejszej od wartości krytycznej lkr. W pracy rozpatruje się przypadek, gdy wykładnik równania Parisa m &ne 2.
A simplified method to assess fatigue life of selected structural components of an aircraft for a variable load spectrum
The assessment of fatigue life of an aircraft's structural component operating under variable load spectrum causes many and various problems, hence the need for simplified methods that facilitate it. The presented study covers the question of rearranging an actual spectrum with variable values of cycles into a homogeneous spectrum with weighted cycles. A method for the evaluation of fatigue life of some selected aircraft's structural component with an initial crack has been presented using a rearranged spectrum. To model an increment in the crack length a difference equation has been applied which, after rearrangement, resulted in a partial differential equation of the Fokker-Planck type. A density function of the crack length is a particular solution to this equation. Using the density function of a crack length, fatigue life of the structural component has been determined for the crack that keeps growing up to the permissible value ld lower than the critical value lkr. What has been given consideration in this study is the case when the exponent of the Paris equation m ≠ 2