obliczenia symulacyjne
Deformacje termiczne wahliwych płytek w 5-segmentowym ślizgowym łożysku poprzecznym
Ślizgowe łożyska poprzeczne z segmentami wahliwymi stosowane są w wysokoobrotowych sprężarkach oraz turbinach. Łożyska poprzeczne z płytkami wahliwymi stanowią poprawne rozwiązanie, ponieważ zapewniają bardzo dobrą stateczność hydrodynamiczną w zakresie dużych prędkości oraz są mniej wrażliwe na zmiany kierunku obciążenia oraz niewspółosiowość wału. W artykule przedstawiono deformacje segmentów wahliwego 5-segmentowego ślizgowego łożyska poprzecznego z podparciem symetrycznym wywołane polem ciśnienia oraz rozkładem temperatury w warunkach adiabatycznego filmu olejowego. Deformacje segmentów wyznaczone zostały na podstawie rozkładu ciśnienia oraz temperatury w filmie olejowym. Równania Reynoldsa, bilansu energii, geometrii szczeliny olejowej oraz lepkości oleju zostały rozwiązane metodą numeryczną przy założeniu współosiowości wału oraz panewki łożyska w stanie równowagi położenia wału.
Thermal deformation of pads in tilting 5-pad journal bearing
In high speed compressors and turbine drive trains, the tilting 5-pad journal bearings are applied. Tilting-pad journal bearings are good option because they have very good hydrodynamic stability at high speed and are less sensitive to load direction and shaft misalignment. The paper introduces thermo-elastic deformations of tilting 5-pad journal bearing with symmetric support of pads and operating at the conditions of adiabatic oil film. The deformations of pads were obtained based on the oil film pressure and temperature distributions. Reynolds, energy, geometry and viscosity equations have been solved numerically on the assumption of aligned orientation of bearing and journal axis and at static equilibrium position of journal.
Modelowa analiza parametrów procesu wtrysku w układzie zasilania typu common rail
W pracy przedstawiono uproszczony model zasobnikowego układu zasilania w paliwo silnika o zapłonie samoczynnym. W rozważaniach nie uwzględniono przewodów wysokiego ciśnienia, a do symulacji pracy wtryskiwaczy opracowano empiryczny podmodel. Przedstawiono podstawowe równania modelu. Zjawiska zostały opisane układem 17 równań różniczkowych zwyczajnych, pierwszego rzędu. W pracy również zawarto ocenę wpływu parametrów geometrycznych zasobnika na proces wtrysku. Ocenę przeprowadzono za pomocą programu obliczającego proces wtrysku, wykorzystującego model rozważanego układu wtryskowego. Zaproponowano sposób wstępnego doboru parametrów geometrycznych zasobnika.
Model-based analysis of injection process parameters in a common rail fuel supply system
In this work, a simplified model of a rail-based fuel supply system in a compression ignition engine is presented. High pressure hoses were not taken into consideration and an empirical model was developed to simulate the injectors. The basic equations of the model are presented. Phenomena were described by 17 first-order ordinary differential equations. This work also contains an evaluation of the impact of the rail’s geometrical parameters on the injection process. The evaluation was carried out via a program calculating the injection process, using a balance model of the injection system. A method for making preliminary decisions on the geometrical parameters of the rail is proposed.