ISSN 1507-2711
JOURNAL DOI: dx.doi.org/10.17531/ein
Our IF is 1.806
JCR Journal Profile


Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies  Wydawca(Publisher):Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne (Warszawa) - Polish Maintenance Society (Warsaw)   Patronat Naukowy(Scientific supervision): Polska Akademia Nauk o/Lublin  - Polish Akademy of Sciences Branch in Lublin  Członek(Member of): Europejskiej Federacji Narodowych Towarzystw Eksploatacyjnych  - European Federation of National Maintenance Societies

 


Publisher:
Polish Maintenance Society
(Warsaw)

Scientific supervision:
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin

Member of:
European Federation
of National Maintenance Societies


Attention!

In accordance with the requirements of citation databases, proper citation of publications appearing in our Quarterly should include the full name of the journal in Polish and English without Polish diacritical marks, i.e. "Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability".


 

Submission On-Line

 




 

Impact Factor

Impact Factor

SCImago Journal & Country Rank

MOST CITED

Update: 2019-11-17

1. ON APPROACHES FOR NON-DIRECT DETERMINATION OF SYSTEM DETERIORATION
By: Valis, David; Koucky, Miroslav; Zak, Libor

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 14, Issue: 1   Pages: 33-41   Published: 2012

Times Cited: 51
2. COMPUTER-AIDED MAINTENANCE AND RELIABILITY MANAGEMENT SYSTEMS FOR CONVEYOR BELTS
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 3   Pages: 377-382   Published: 2014

Times Cited: 48
3. A NEW FAULT TREE ANALYSIS METHOD: FUZZY DYNAMIC FAULT TREE ANALYSIS
By: Li, Yan-Feng; Huang, Hong-Zhong; Liu, Yu; et al.

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume 14, Issue: 3 Pages: 208-214 Published: 2012

Times Cited: 43
4. PREDICTING THE TOOL LIFE IN THE DRY MACHINING OF DUPLEX STAINLESS STEEL
By: Krolczyk, Grzegorz; Gajek, Maksymilian; Legutko, Stanislaw

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 15 Issue: 1 Pages: 62-65 Published: 2013

Times Cited: 33
5. UTILIZATION OF DIFFUSION PROCESSES AND FUZZY LOGIC FOR VULNERABILITY ASSESSMENT
By: Valis, David; Pietrucha-Urbanik, Katarzyna

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 1   Pages: 48-55   Published: 2014

Times Cited: 32
6. MAINTENANCE DECISION MAKING BASED ON DIFFERENT TYPES OF DATA FUSION
By: Galar, Diego; Gustafson, Anna; Tormos, Bernardo; et al.
EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY 
Volume 14, Issue: 2   Pages: 135-144   Published:2012

Times Cited: 32
7. APPLICATION OF NEURAL RECONSTRUCTION OF TOMOGRAPHIC IMAGES IN THE PROBLEM OF RELIABILITY OF FLOOD PROTECTION FACILITIES
By: Rymarczyk, Tomasz; Klosowski, Grzegorz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 20 Issue: 3 Pages: 425-434 Published: 2018

Times Cited: 30
8. RECOGNITION OF ARMATURE CURRENT OF DC GENERATOR DEPENDING ON ROTOR SPEED USING FFT, MSAF-1 AND LDA
By: Glowacz, Adam; Glowacz, Witold; Glowacz, Zygfryd

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 17 Issue: 1 Pages: 64-69 Published: 2015

Times Cited: 28
9. TESTS OF EXTENDABILITY AND STRENGTH OF ADHESIVE-SEALED JOINTS IN THE CONTEXT OF DEVELOPING A COMPUTER SYSTEM FOR MONITORING THE CONDITION OF BELT JOINTS DURING CONVEYOR OPERATION
By: Mazurkiewicz, Dariusz

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Issue: 3 Pages: 34-39 Published: 2010

Times Cited: 28
10. MODELLING OF PASSIVE VIBRATION DAMPING USING PIEZOELECTRIC TRANSDUCERS - THE MATHEMATICAL MODEL
By: Buchacz, Andrzej; Placzek, Marek; Wrobel, Andrzej

EKSPLOATACJA I NIEZAWODNOSC-MAINTENANCE AND RELIABILITY
Volume: 16   Issue: 2   Pages: 301-306   Published: 2014

Times Cited: 27

 

Visits since 2016.06.29:
darmowe liczniki



Task „Implementation of procedures ensuring  the originality of scientific papers published in the quarterly „Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability” financed under contract 532/P-DUN/2018 from the funds of the Minister of Science and Higher Education for science dissemination activities.


Xu LUO

Średnia masa uszkodzenia i średni czas naprawy uszkodzenia: parametryłączące niezawodność, obsługiwalność i utrzymywalność

Jak dotąd w inżynierii niezawodności nie istniały parametry łączące niezawodność, obsługiwalność i utrzymywalność. Wskaźniki takie jak gotowość mogą być stosowane w celu sprawdzenia zgodności tych cech RAM (Reliability, Availability, Maintainability – Niezawodność, Gotowość, Obsługiwalność) dopiero po uzyskaniu indywidualnego wskaźnika każdej charakterystyki, takich jak MTBF, MTTR, itp. W ten sposób dostępne metody równoważenia owych trzech cech nie są wystarczająco skuteczne i bezpośrednie w fazie projektowania produktu . Niniejszy artykuł przedstawia pojęcia średniej masy uszkodzenia i średniego czasu naprawy uszkodzenia. Badając zależność prawdopodobieństwa uszkodzenia i masy produktu, uzyskuje się cechę łączącą niezawodność i utrzymywalność. Podobnie, badając zależność prawdopodobieństwa uszkodzenia i średniego czasu naprawy produktu, uzyskuje się cechę łączącą niezawodność i obsługiwalność. Na bazie powyższych definicji osiągnięto kompromisowe podejście do niezawodności, obsługiwalności i utrzymywalności podczas fazy projektowania. Skuteczności obu nowych koncepcji dowodzi przykład równoważenia niezawodności i obsługiwalności podsystemu stacji kosmicznej.

Mean failure mass and mean failure repair time: parameters linking reliability, maintainability and supportability

Up to now, no parameters linking reliability, maintainability and supportability directly are available in reliability engineering. Index such as availability can be used to check the compatibility of those RAM features only after individual index of every characteristic is obtained such as MTBF, MTTR, etc. Thus available methods to balance those three features are not efficient and direct during the product design phase. In this paper, concepts of mean failure mass and mean failure repair time are presented. By investigating the relationship of the failure probability and the mass of a product, a feature linking reliability and supportability is obtained. Similarly, by studying the relationship of the failure probability and the mean time to repair of a product, a feature linking reliability and maintainability is obtained. Based on above definitions, an approach of reliability, maintainability and supportability trade-off during design phase is achieved. Effectiveness of both of the new concepts is demonstrated by an example of balancing the maintainability and supportability of a subsystem of a space station.

Metoda rozmieszczania przyrządów pokładowych oparta na pojęciach potencjałowego pola widoczności oraz potencjałowego pola czynnika ludzkiego

The visibility is the basic condition for cabin equipment location. For the description of human, object and obstacle, the humanfactor potential field concept is proposed in this paper, concluding the visibility potential field, the reachability potential field. The cabin equipment layout problem is modeled based on the basic visibility potential field model. The optimal layout optimization method is studied based on the particle swarm optimization (PSO) algorithm by natural selection. Finally, the applicability of the proposed idea is illustrated by numerical studies.

One cabin equipment location method based on the visibility human-factor potential field

Widoczność jest podstawowym warunkiem przy projektowaniu rozmieszczenia przyrządów pokładowych. W przedstawionej pracy zaproponowano pojęcie potencjałowego pola czynnika ludzkiego (human-factor potential field, HFPF), które służy do opisu czynnika ludzkiego, przedmiotów oraz przeszkód. HFPF obejmuje pojęcia potencjałowego pola widoczności oraz potencjałowego pola dostępu. Problem umiejscowienia elementów wyposażenia kabiny zamodelowano na podstawie podstawowego modelu potencjałowego pola widoczności. Metodę optymalizacji rozmieszczenia elementów wyposażenia badano w oparciu o algorytm optymalizacji rojem cząstek (PSO), metodą naturalnej selekcji. Zastosowanie proponowanej koncepcji zilustrowano na przykładzie badań numerycznych.